1. ,
  2. A
  3. B
  4. C
  5. D
  6. E
  7. F
  8. G
  9. H
  10. I
  11. J
  12. K
  13. L
  14. M
  15. N
  16. O
  17. P
  18. Q
  19. R
  20. S
  21. T
  22. U
  23. V
  24. W
  25. Y
  26. Å

Gerhard Henning

Konstnär Gerhard Henning 1880–1967

Kön: Man Levnadsålder: 87

Levnadsbana

Född1880-05-27 Kungsholm eller Ulrika Eleonora, Stockholms län 1
Gift (≈37) med
Gerda Heydorn (1891–1951)
1918
Död (87)1967-09-16 Danmark, Hellerup 2
Notering

OM GERHARD HENNING Källa: Wikipedia

Skulptör och bildkonstnär. Född 27 maj 1880 i Stockholm, död 16 september 1967 i Hellerup i Danmark. Redan 1882 flyttade familjen till Köpenhamn. Intresset för måleri kom tidigt.

Mer om Gerhard Henning

Gerhard Henning, född 27 maj 1880 i Stockholm, död 16 september 1967 i Hellerup i Danmark, var en svensk-dansk skulptör och verksam vid Den Kongelige Porcelænsfabrik 1909-14 och 1920-25.

Gerhard Henning var son till skräddaren August Henning Nilsson och Alma Sofia Göthberg. År 1882 flyttade familjen till Köpenhamn, därefter 1894 till Helsingborg, och 1896 till Göteborg. Han arbetade som målarlärling samtidigt som han på kvällarna studerade vid Slöjdföreningens skola 1897-98. Där blev han vän med Ivar Arosenius. År 1898 blev båda elever på Valands konstskola under ledning av Carl Wilhelmson. Gerhard Henning och Ivar Arosenius sökte sedan till Konstakademien i Stockholm. Ivar Arosenius blev antagen, men inte Gerhard Henning. Båda två flyttade dock till Stockholm, där Gerhard Henning hade blivit antagen vid Konstnärsförbundets skola. Snart lämnade Ivar Arosenius Konstakademien på grund av otrivsel med ledningen och Gerhard Henning lämnade Konstnärsförbundets skola. Han bosatte sig på det konstnärshem, som mecenaten och konstsamlaren Ernest Thiel hade startat. År 1900 återvände han till Göteborg för att börja på Valands konstskola. Det dröjde inte heller länge tills också Ivar Arosenius flyttade till Göteborg. Där bildades ett kotteri runt de båda, i vilket bland andra Ole Kruse ingick.

Gerhard Henning vid denna tid ännu inte hittat sin särart. Han betraktade med intresse många av de gamla mästarna. Mest påverkades säkert hans tecknande och måleri av Ivar Arosenius. Genom ett stipendium från Otto och Charlotte Mannheimer kom Henning till Rom, där han framför allt studerade skulptur på museerna. Åren 1907-08 kom genombrottet. Vid det laget delade han ateljé med Filip Wahlström i Göteborg.

Den Kongelige Porcelænsfabrik

Från 1909 till 1914 var han anställd på Den Kongelige Porcelænsfabrik i Köpenhamn. Där skapade han sina mest kända figurer, som Nickedockan Anne-Marie (1909), Faun och Nymf (1910), Prinsessan på ärten (1911, för vilken han; vann guldmedalj i Paris) och Kinesisk brud (1922). Vid sidan om fortsatte han med sin egen konst. År 1914 var han trött på porslinsfigurer och lämnade företaget, men blev kvar i Köpenhamn. Åren 1920-25 arbetade han under en andra period på porslinsfabriken.

Under 1920-talet kom han igång med skulpterandet på allvar. År 1924 hade han sin första separatutställning. Två år senare vann han en pristävling om utsmyckning i Malmö med en skulptur av en sittande flicka. Den förverkligades senare som skulpturen Öresund. År 1937 mottog han Thorvaldsenmedaljen. Under 1930-talet blev han dansk medborgare[1].

Som skulptör hade Gerhard Henning ingen formell skolning. Motiven var oftast nakna kvinnor.

Gerhard Henning var gift med väverskan och textilkonstnären Gerda Henning (1891-1951). Båda ligger begravda på Holmens Kirkegård i Köpenhamn.

Notering

GERHARD HENNING Källa: Konstnärslexikonnet AMANDA

Skulptör och bildkonstnär. Född 27 maj 1880 i Stockholm, död 16 september 1967 i Hellerup i Danmark. Redan 1882 flyttade familjen till Köpenhamn.

Intresset för måleri kom tidigt. 1894 flyttade familjen åter till Sverige, till Helsingborg, för att två år senare flytta till Göteborg. Han arbetade som målarlärling samtidigt som han på kvällarna studerade vid Slöjdföreningens skola, 1897-1898. Där blev han vän med Ivar Arosenius. Vänskapen kom att bestå ända till Ivar Arosenius död. 1898 blev båda elever på Valands Konstskola, under ledning av Carl Wilhelmson. Han och Ivar Arosenius sökte sedan till Konstakademien i Stockholm.

Ivar blev antagen, men inte Henning. De for ändå tillsammans till Stockholm. Henning hade blivit antagen vid Konstnärsförbundets skola. Snart lämnade Ivar Konstakademien, på grund av att han inte trivdes med ledningen och Henning lämnade Konstnärsförbundets skola. Han bosatte sig på det konstnärshem som mecenaten och konstsamlaren Ernest Thiel hade startat. 1900 återvänder han till Göteborg, för att börja på Valand konstskola.

Det dröjde inte länge förrän Ivar Arosenius också flyttar ner till Göteborg. Hur allvarligt studierna bedrevs är osäkert. Det bildades ett kotteri runt dem och snart anslöt sig ytterligare en medlem, Ole Kruse. Mer eller mindre nära gruppen fanns åtskilliga andra konstnärer. Han hade inte hittat sin särart. Han betraktade med intresse många av de gamla mästarna. Mest påverkades säkert hans tecknade och måleri av Ivar Arosenius. Genom ett stipendium från Otto och Charlotte Mannheimer kom Han iväg till Rom. Framför allt studerade han skulptur på museerna där, samt i Paris. 1907-1908 kom genombrottet. Vid det laget delade han ateljé med Filip Wahlström i Göteborg. Som vanligt tecknade han en del och målade. Då och då gav han sig på skulptur, ofta i lera.

Från 1909 till 1914 var han anställd vid Den Kongelige Porcelainsfabriken i Köpenhamn, för vars räkning han modellerat små utsökta pjäser, sagofigurer, fauner och pierrots. Vid sidan om så fortsatte han med sin egen konst. 1914 var han trött på porslinsfigurer. Han lämnade företaget men blev kvar i Köpenhamn. 1920 började han igen, för att åter igen sluta 1925. Under tjugotalet hade han kommit igång med sin egen skulpturverksamhet på allvar.

1924 visades de för första gången på en utställning. Två år senare vann han en pristävling om utsmyckning i Malmö, med en skulptur av en sittande flicka. Den förverkligades senare som skulpturen, Öresund. Han var nu erkänd och etablerad. Under 30-talet blev han dansk medborgare. Och efter hand allt mer bortglömd i Sverige. Men han har som få konstnärer ställt ut runt om i världen. Även svenska museer har sett till att införliva honom i sina samlingar. Som skulptör var han helt outbildad, han hade fått lära sig allt på egen hand. Motiven är alltid desamma, unga, nakna flickor. Då och då förekommer par, men mannen intar alltid en mycket undanskymd roll. Axel Theodor Hörlin är kusin till Gerhard Henning.

Offentlig utsmyckning: fontänen Öresund i Malmö, med nakna kvinnofigurer. Har också etsat små blad med figurer. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Malmö Museum, Nasjonalgalleriet i Oslo, Statens Museum för Kunst i Köpenhamn, Sèvres keramikmuseum, Paris, New York, Svenska Statens porträttsamling på Gripsholms slott.

Media

https://www.nationalmuseum.se/

Nationalmuseum

Sök på Gerhars Henning

Gerhard Henning

Källor

  1. Sveriges Befolkning 1860-1947
  2. Denise Hellström, Denise Hellström, Östervåla
.

Skapad av Genney 4.0